Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Danish Monuments
Daneman  [developer] May 2, 2021 @ 8:41am
Suggestions to Scandinavian monuments
You can write your suggestions to Swedish, Norwegian or other Danish monuments in here - it'll be great if you could also write WHY it was important at the time/ Why it should be included and if possible, what modifiers it could have in your opinion :)
Last edited by Daneman; May 2, 2021 @ 9:02am
< >
Showing 1-3 of 3 comments
B-key May 2, 2021 @ 9:09am 
Aalborg Havn (en af de største danske havne i middelalderen som var centrum for nordsøhandel) jellingestenene, Holger Danske
Daneman  [developer] May 2, 2021 @ 11:06am 
Originally posted by Stukavirke:
Aalborg Havn (en af de største danske havne i middelalderen som var centrum for nordsøhandel) jellingestenene, Holger Danske

Ved ikke om man kan kalde en havn for et "monument", men det er sandt at havnen var vigtig for den danske handel i nordsøen og især til Norge.

Jellingestenene har jeg også overvejet men historisk mistede de deres relevans efter vikingetiden og først blev taget op igen i 1800 tallet til en renovation. Hvis de skulle inddrages i spillet skulle det måske kun for at give legitimacy i min optik.

Holger Danske vil jeg ikke kalde et monument - der var kun digte og et kirkemaleri af Holger Danske frem til 1900-tallet da de lavede statuerne :)

Men ellers fine forslag!
Oden74 May 22, 2021 @ 6:15am 
Jag har 4 byggnader/platser som skulle fungera som monument.

Slottet tre kroner är mitt första föreslag. Det var en borg/slott som först byggdes runt senare halvan av 1200-talet. När Sverige slog sig fritt från Danmark användes slottet som rikets förnämsta kungaresidens. Slottet tillbyggedes ett antal gånger under sin livstid men brand ner år 1697 och ersattes med det kungligapalatset vi vet idag. Några modifiers på slottet kan vara till exempel global fort maintenance, admin efficiency, land maintenance och province defensivness.

Det andra förslaget jag har är Uppsala domkyrka. Domkyrkan är den största i norden och har krönat det flesta av Sveriges monarker. Kyrkan har också ett par reliker som till exempel en korsrelik (någonting som sägs komma från Jesu kors) och graven av Erik den helige. Några modifiers kan vara monthly piety och prestige gain samt missionary strength.

Det tredje förslaget jag har är Ridarhuspalatset. Palatset byggdes 1641-1674 och var hemmet av den svenska adelståndet fram till 1866. Några modifiers kan vara noblilty loyalty varje gång du uppgraderar, cavelry combat-ability, general cost och yearly absolutism.

Det sista förslaget jag har är Kopparberger mer känt som Falu-koppargruva. Jag vet att det finns redan en province modifier men jag tycker att man borde kunna investera i gruvan. Gruvan var ju en av det största producenten av koppar i Europa och hade stor påverkan på den Svenska ekonomin. Modifiers på provincen kan vara hög province dev cost reduction och hyfsad production modifier samt en liten global dev cost reduction.

Där var mina förslag. Hoppas det hjälper med ditt mod.
Last edited by Oden74; May 22, 2021 @ 1:50pm
< >
Showing 1-3 of 3 comments
Per page: 1530 50