A Space for the Unbound

A Space for the Unbound

115 ratings
[EN-ID] The Real-world Places Of The Unbound
By Eka767✈
Some of the real-world places that serve as inspiration for places in-game.
Beberapa tempat di dunia nyata yang menjadi inspirasi tempat di game.

I'd like to dedicate this report for Mas Dimas Novan, Mas Eka Pramudita, All of Mojiken and Toge Production teams who has produced this magnificent game.
----------------------------------
Report ini didedikasikan untuk Mas Dimas Novan, Mas Eka Pramudita, seluruh team Mojiken dan Toge Production yang telah memproduksi sebuah game mahakarya yang luar biasa ini.

ATTENTION! – EN
Some parts MAY CONTAINS SPOILER. To get the best understanding and experience, it is very advised that you have completely finished the game at least once before reading this thread.

The screenshots of ASFTU scenes below is printed with prior permission consent from developer (Mas Dimas Novan), only for personal use and not for commercial use. To further ensure copyright concerns, i printed it directly and not via third party printing service.

PERHATIAN! – ID
Sebagian dari thread ini MUNGKIN MENGANDUNG SPOILER. Untuk pengalaman dan pengertian terbaik, sangat disarankan untuk memainkan game ini hingga selesai terlebih dahulu setidaknya sekali sebelum membaca thread ini.

Screenshot dari scene ASFTU dibawah dicetak dengan persetujuan terlebih dahulu dari developer (Mas Dimas Novan), hanya untuk penggunaan personal dan bukan untuk penggunaan secara komersial. Untuk memastikan lebih lanjut keamanan hak cipta, saya mencetak gambar tersebut secara langsung dan tidak melalui layanan cetak pihak ketiga.
5
13
4
10
7
2
2
2
2
   
Award
Favorite
Favorited
Unfavorite
Background
First of all, I'd like to extend my utmost thanks to Mas Dimas Novan who has provided most of the locations and Mas Eka Pramudita who has shared many notable locations on Twitter as well.

So indeed this game has attracted my intrigue to the deepest extent, which motivates me to write previous guides and possible theory explanations on forum. At some point during late February, there was something crossed in my mind "what if i could visit Surabaya and see those actual places in game?".

To make this even convincing to me, i remembered i have read that this game actually inspired by the creator experience of kind like "anime pilgrimage" things. And i remembered that despite i have visited Surabaya numerous of times since my younger days, it never become my actual destination (only for transit mosty, in fact i think during my previous visits to Surabaya i spend more time around the Juanda airport area rather than city area).

Finally that's make the moment i decide "alright, if Kimi no Na Wa can convice you to visit Japan back in 2018, why not for ASFTU which is much closer for you and well, not that far?".

After that, i looked back on some tweet i have seen before from Mas Eka Pramudita which already shared some notable locations. I also managed to establish contact with the main developer of this game (Mas Dimas) and started to ask him what was the actual places that serve as inspiration on this game. The conversation going on very well and i started to note the places that i could visit.

---------------------------------
Pertama-tama banget, saya mengucapkan terima kasih banyak untuk Mas Dimas Novan yang telah memberikan panduan titik sebagian besar lokasi yang saya kunjungi, dan mas Eka Pramudita yang telah sharing beberapa lokasi signifikan di twitternya.

Jadi yah, game ini selama beberapa waktu belakangan ini berhasil memancing rasa ingin tahu saya sangat dalam, yang memotivasi saya membuat guide dan kemungkinan penjelasan teori game di forum. Satu waktu di akhir Februari, ada satu hal yang melintas di benak saya "gimana ya kalau saya ke Surabaya dan melihat tempat asli di game itu?"

Yang membuat saya semakin yakin, saya ingat kalau pernah baca bahwa game ini sendiri terinspirasi dari "anime pilgrimage" yang banyak dilakukan di Jepang. Dan juga inget kalau ternyata selama ini walau tergolong sering ke Surabaya sampe ga kehitung berapa kali, ternyata kota ini ga pernah menjadi tujuan utama dan hanya selalu sebagai kota transit. Bahkan rasanya mungkin saya lebih banyak meluangkan waktu di daerah sekitaran Bandara Juanda daripada di area kota Surabaya.

Dari faktor faktor itulah yang membuat saya jadi memutuskan "baiklah, kalau dulu Kimi no Na Wa saja bisa membuatmu jadi ingin berkunjung ke Jepang, kenapa game ini yang lokasinya engga sejauh itu engga juga?"

Setelah itu, saya mulai melihat kembali beberapa tweet dari Mas Eka Pramudita yang pernah saya lihat, dan mencoba menjalin kontak dengan developer utama game ini (Mas Dimas) utk mulai menanyakan dimana sih tempat-tempat yang menjadi inspirasi buat game ini. Percakapan berlangsung sangat baik dan saya mulai mencatat lokasi yang akan saya kunjungi.
How to get there and some notes
Surabaya is the second largest city in Indonesia, so if you come from outside Indonesia you can easily reach this city. Aside from extensive routes network within Indonesia, Surabaya also directly connected by air with Hong Kong, Singapore, and Kuala Lumpur.

Instead of relying public transport, you probably going to rely using online taxi / online motorbike taxi (online ojek) to reach these locations. Rungkut Area, which serves as main base for the most of the game part is quite a distance from city center.

Also note that Surabaya's temperature can go very hot, especially during summer. Most of my friends think that even Semarang and Jakarta wasn't that hot vs Surabaya. Avoid being too long on a open area (such as riverside or the bridge) during midday - better come when sun already lower, some time around 3-4 pm and later.

It is heavily recommended to play A Space for the Unbound - Original Soundtrack during the visit to get the best feeling.

-----------------------------------

Surabaya adalah kota terbesar kedua dalam kepadatan penduduk di Indonesia, jadi kota ini dapat dengan mudah diakses baik dari dalam maupun luar negeri. Dari dalam negeri, kota ini terhubung dengan sangat banyak kota di seluruh Indonesia, dan dari luar negeri dapat diakses secara langsung dari Hong Kong, Singapura dan Kuala Lumpur.

Kemungkinan kamu tidak akan terlalu mengandalkan transportasi publik dan akan lebih mengandalkan taksi / ojek online untuk sebagian besar perjalanan menuju lokasi dibawah ini. Area Rungkut yang menjadi basis dari sebagian besar game ini sendiri... agak lumayan jauh dari pusat kota.

Selain itu, sudah bukan rahasia juga kalau temperatur di Surabaya bisa sangat panas, khususnya ketika musim kemarau. Teman saya yang tinggal di Surabaya pun mengatakan kalau bahkan panasnya Semarang dan Jakarta pun tidak ada apa-apanya. Sebaiknya hindari berada di area terbuka (seperti pinggiran sungai atau jembatan) terlalu lama ketika siang bolong - lebih baik datang ketika matahari sudah tidak terlalu tinggi, sekitaran jam 3-4 sore atau setelahnya.

Sangat direkomendasi untuk memainkan A Space for the Unbound - Original Soundtrack ketika mengunjungi lokasi ini untuk mendapatkan feeling terbaik.
Rungkut Area (Surabaya) Pt. 1
Rungkut Area seems to have played a key influence for this game design. Most of areas in-game are inspired from Rungkut area. And somehow when i going around this area.... i started to feel "wait, why all of this environment doesn't seem to be indifferent with me?"

I think i have seen a shop that looks like Uncle Budi's shop somewhere in Rungkut, but i don't remember where exactly is.

---------------

Area Rungkut nampaknya berperan besar dalam desain game ini. Sebagian besar area di game ini terinspirasi dari daerah ini. Dan yah... ketika saya mengelilingi area ini, kok kaya ada rasa "sebentar, ini semua kok rasanya engga asing ya?"

Nampaknya ketika jalan saya sempat melihat di area Rungkut ini ada juga sebuah toko yang mirip tokonya paman Budi, tapi saya lupa persis dimana tepatnya.

1. The security post on the prologue and ending | Pos kamling di prolog dan ending
Recommended BGM 🎵: 02. Malam Tenang

EN: It is located inside the housing complex (perumahan), next to the small river. It could be quite tricky to enter this location as Google Maps may mislead you to enter the location from other side of the complex. The only way to enter this location is via here[www.google.com]

ID: Pos kamling ini berada didalam perumahan, berlokasi di sebelah sungai kecil. Bisa agak membingungkan akses ke lokasi ini karena Google Maps bisa saja salah mengarahkan dengan memberikan saran rute dari sisi lain komplek ini. Satu satunya jalan untuk memasuki komplek ini adalah melalui jalan ini[www.google.com]

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°19'37.3"S 112°46'38.4"E[goo.gl]

2. The place where Atma meets Bosque and where Atma was drowned | Tempat dimana Atma bertemu Bosque dan tempat Atma hanyut / tenggelam
Recommended BGM 🎵: 19. Walk the Skies or 01. A Tale from Far Away

EN: Based from one of the main developer (Mas Eka Pramudita) tweet, it was located here. I come to that location, but i don't dare to go below the embankment after seeing that the angle is too steep. The location is pretty nice to visit especially during evening before sunset.

ID: Berdasarkan dari tweet salah satu developer utama (Mas Eka Pramudita) tweet, lokasinya berada disini. Saya datang ke lokasi tersebut, tetapi tidak berani untuk turun kebawah karena angle temboknya nampaknya terlalu curam. Lokasinya sih bagus untuk dikunjungi khususnya ketika sore hari sebelum matahari terbenam.

But, i found something interesting on the other side of river! | Tapi, saya menemukan hal yang menarik di sisi seberang sungai!


Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°18'34.3"S 112°47'01.4"E[goo.gl]

3. The Theater | Bioskop
Recommended BGM 🎵: 19. Walk the Skies or 16. Anxious Happiness

EN: It is inspired from Rungkut Theater, a old theater which has ceased its function as theater some time ago. It is now has been re-purposed for futsal (indoor football) instead. As per Mar 2023, it is listed for sale, so there is a possibility that this place may disappear in the future.

ID: Terinspirasi dari Rungkut Theater, sebuah bioskop lama yang sudah lama tidak beroperasi dan saat ini digunakan sebagai lapangan futsal. Per bulan Maret 2023, terdapat spanduk yang mengatakan bahwa teater ini dijual, sehingga terdapat kemungkinan bahwa bioskop ini bisa saja akan menghilang di masa yang akan datang.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°20'19.3"S 112°46'13.4"E[goo.gl]

4. Riverside road | Jalanan pinggir sungai dekat jembatan
Recommended BGM 🎵: 21. Walk the Stars

EN: It is inspired from area surrounding the bridge. The condition wasn't as impressive as on game, though - it is full of grasses covering the fence, hence obstructing the view of the bridge. I decide to take photo from inside the fence (there is a opened gate) instead.

ID: Terinspirasi dari area di sekitar jembatan. Kondisinya sih engga sebagus dengan di game sayangnya - pagarnya sudah tertutup tanaman merambat, sehingga viewnya sudah terhalang. Tetapi ada satu pagar yang terbuka dekat jembatan dimana kamu bisa mengambil foto sungai dan jembatan tersebut dari dalam pagar.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°18'40.5"S 112°46'48.9"E[goo.gl]

5. Water pump station | Stasiun Pompa Air
Recommended BGM 🎵: 21. Walk the Stars or 42. Klambi Abang

EN: It is indeed there with exactly same shape, only with a bit different grafitti. Close to the bridge.
ID: Ternyata ada juga dengan bentuk yang sama persis, hanya sedikit berbeda grafittinya. Dekat jembatan.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°18'39.1"S 112°46'40.7"E[goo.gl]
Rungkut Area (Surabaya) Pt. 2
6. The Bridge (The place where Raya waits for Atma) | Jembatan (tempat Raya menunggu Atma)
Highly Recommended BGM 🎵: 67. An Ode to Life (Both vocal and instrumental version) especially during sunset, or 37. Shattering Sky if you want to imagine seeing Raya's "firework"

EN: The most iconic place on A Space for the Unbound indeed existed and, you can see both sunrise and sunset here. There is two bridge here, the one used on ASFTU is the one facing west, on the left side if you come from south.

Based from Mas Eka Pramudita tweet, the bridge on ASFTU was inspired from 2013-2014 imagery, and present condition is pretty different (having the same shape, yet the painting has changed). If you want to get the exact angle like in-game, you should cross on the other side of the bridge's road.

IMPORTANT NOTE:
1. There is no shade here and if you come during the midday (if you really want to re-enact what Raya do in the bridge in middle of the day), it could be very hot and scorching. Better come when the sun is already a bit lower, maybe around 3.30pm and later.
2. Please be careful when crossing this bridge. This bridge is part of Surabaya's Ring Road, so you can expect a lot of traffic. When crossing the bridge, better to follow the crossing path and watch out of incoming traffics!
3. In case if you bringing your own vehicle, you can park it on the apartment parking area close to the bridge.

-----------------------------------------

ID: Tempat paling ikonik di A Space for the Unbound memang benar benar ada, dari jembatan ini kamu bisa melihat baik matahari terbit maupun matahari terbenam. Ada 2 jembatan disini - yang dipakai di ASFTU adalah yang menghadap ke arah barat dan berada di sisi kiri jika datang dari arah selatan.

Kalau lihat di tweet mas Eka Pramudita, jembatan yang berada di ASFTU sendiri terinspirasi dari gambaran kondisi tahun 2013-2014, dan kondisi saat ini bisa dikatakan agak berbeda (catnya berubah). Jika kamu ingin mendapatkan angle yang sama persis seperti di game, kamu perlu menyebrang ke sisi seberang jembatan ini.

CATATAN PENTING:
1. Tidak ada tempat berteduh di jembatan ini dan jika kamu datang di siang hari (kalau misal pengen mengulangi Raya nongkrong siang bolong di jembatan), bisa jadi kondisinya sangat panas dan menyengat. Lebih baik datang jam 3-4an keatas.
2. Perlu diketahui juga kalau jembatan ini adalah bagian dari Ring Road Surabaya, sehingga lalu lintasnya bisa lumayan padat. Mohon berhati hati ketika menyebrang, sebaiknya ikuti jalur penyebrangan dan perhatikan lalu lintas sekitar!
3. Jika kamu membawa kendaraan pribadi, kamu bisa memparkirkan kendaraanmu di apartemen yang berada dekat jembatan ini.

It is very beautiful during sunset | Pemandangannya memang cantik sekali ketika matahari terbenam

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°18'38.8"S 112°46'49.6"E[goo.gl]

7. The meadow / swamp area (Unconfirmed) | Lahan Kosong / Rawa (tidak dikonfirmasi)
Recommended BGM 🎵: 19. Walk the Skies

EN: I haven't asked the dev about this, but there is a empty area close to the bridge. I decided to take a photo here, comparing it with the Raya's swamp scene. It seems going to be built as new residence complex sometime soon, so this could be my last time seeing this.

ID: Saya belum menanyakan dev mengenai lokasi ini, tetapi ada satu lahan kosong didekat jembatan. Saya memutuskan untuk mencoba mengambil foto disana, menyandingkannya dengan scene Raya di rawa. Nampaknya lahan kosong ini akan dibangun perumahan disana, jadi bisa saja ini adalah terakhir kalinya saya melihat lahan ini.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°18'40.2"S 112°46'45.4"E[goo.gl]

8. Angkot (Public Transport Van)


EN: The "Angkot" with very similar shape but different color did existed in Rungkut area. I decide to put this on list since it is rather unusual for me to see a "Angkot" with this shape (the rear side is higher than the front side)

ID: Angkot dengan bentuk sangat mirip seperti di game tapi dengan warna yang berbeda benar benar ada di area Rungkut. Saya memasukkan ini kedalam daftar karena buat saya agak asing melihat angkot dengan bentuk seperti ini (bagian belakang lebih tinggi daripada bagian depan)
Outside Rungkut Area and other cities
Aside from Rungkut Area, there is another places which serve as the inspiration of the game design, as i asked Mas Dimas:
--------
Selain area Rungkut, ada juga tempat lain yang menjadi basis inspirasi desain game ini, seperti yang saya tanyakan ke Mas Dimas:

1. SMA Loka | Loka High School
Recommended BGM 🎵: 06. School Life

EN: From the information i got from Mas Dimas, it is inspired from SMPN 1 Surabaya (a junior high school) and "SMA Komplek" (a place where several senior high school placed very closely to each other). From the information i obtained, i do a check to determine which one serve as the inspiration for gate and it seems that the best match is from SMPN 1 Surabaya. I don't attempt to enter any of school area since i don't think it is open for random public visitor like me.

ID: Infonya dari Mas Dimas, SMA Loka ini terinspirasi dari SMPN 1 Surabaya dan "SMA Komplek" (tempat dimana ada beberapa SMA yang berlokasi sangat berdekatan). Dari informasi yang saya dapatkan ini, saya mencoba mengecek dan menemukan kecocokan terbaik dengan di game adalah dengan gerbang SMPN 1 Surabaya. Saya tidak mencoba untuk masuk ke area sekolah karena saya rasa mereka tidak buka untuk pengunjung luar seperti saya.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi: 7°15'25.1"S 112°44'50.6"E[goo.gl]

2. Ria Cafe Interior
Oen Semarang

Oen Malang, with Raya's favorite black forest cake!

Recommended BGM 🎵: 24. Kopi dan Kue

EN: From what i have read here and later re-confirming it with Mas Dimas, the interior is inspired from a mix between Semarang's Oen and Malang's Oen shop while the exterior is freestyle from Mas Dimas. Amongst all places inspiring ASFTU design, this is the closest one with my hometown.

From Surabaya, Semarang is 4-5 hours away with train and Malang is 1-2 hours away with train. As of this writing, i haven't visited Malang and if things going on well i am planning to visit Malang in mid-August 2023.

TIPS: Take a train from Surabaya Pasar Turi if you want to visit Semarang. While for Malang, take train from Surabaya Gubeng.

ID: Dari yang saya baca disini dan setelah mengkonfirmasi kembali ke mas Dimas, interior Ria Cafe ini terinspirasi dari Oen Semarang dan Oen Malang sementara eksteriornya adalah freestyle dari Mas Dimas. Dari semua tempat yang menjadi inspirasi desain ASFTU, ini yang paling dekat dengan kampung halaman saya hehe.

Dari Surabaya, Semarang sekitaran 4-5 jam perjalanan dengan kereta api, dan Malang sekitaran 1-2 jam perjalanan dengan kereta api. Ketika saya menulis ini, saya belum mengunjungi Malang dan jika hal berjalan dengan lancar, saya berencana mengunjungi Malang di pertengahan Agustus 2023.

Location Coordinate | Koordinat Lokasi:
Semarang : 6°58'23.9"S 110°25'14.5"E[goo.gl]
Malang: 7°58'50.5"S 112°37'49.5"E[goo.gl]


3. The abandoned train wagon - Gerbong terbengkalai (I don't visit there, this is just a additional trivia | Saya tidak mengunjungi tempat ini, cukup sebagai trivia saja)
Recommended BGM 🎵: 01. A Tale from Far Away

EN: As i have confirmed with the developer, it is inspired from the Purwakarta's train scrapyard. You can see the imagery here[www.google.com], but now the place is off-limits for visitors. Also the train wagon has since been scrapped.

ID: Sesuai yang saya konfirmasi dengan developer, gerbong ini terinspirasi dari Kuburan Kereta Purwakarta. Kamu dapat melihat gambarnya disini[www.google.com], tetapi lokasi ini sekarang tidak boleh diakses oleh pengunjung biasa. Selain itu, gerbongnya juga sudah dirucat (dibesi-tuakan).

Location Coordinate | Koordinat Lokasi:
6°33'08.3"S 107°26'47.9"E[goo.gl]
Thank you for reading!

Bucketlist all completed!
Thank you very much for reading this guide! Finally i am able to visit many places who serve as inspiration for places in-game and write this guide.
-----------------------

Daftar Keinginan sudah ter-ceklis semua!
Terima Kasih sudah membaca "panduan" ini! Akhirnya saya berhasil menulis panduan ini dan berhasil mengunjungi sebagian besar lokasi yang berada di game.
------------------------------------

Last but not least, i'd like to extend my utmost Thank You for Raya (+someone very related to her), Atma, all of Loka City citizens and all people behind of this magnificent game for changing up my life, my way of thinking and lot of priceless lessons to learn for.
---------------------------------------------------------
Sebagai penutup, saya ingin mengucapkan rasa terima kasih yang mendalam untuk Raya (+ seseorang yang sangat berhubungan dengannya), Atma, seluruh penduduk Kota Loka dan semua orang dibalik game yang luar biasa ini yang telah mengubah kehidupan saya, cara pikir saya dan memberikan banyak pengalaman tak ternilai untuk dapat dipelajari.

35 Comments
츄지 Jul 14 @ 8:25pm 
supercool.
kojicuxt Jul 2 @ 10:45pm 
ada ga ya org yg mau visit semua tempat ini brg gw 💀
bibas May 20 @ 11:44am 
huge! :Dave_duff::Dave_thumb2::happyfroggy:
WillyLocke Mar 6 @ 1:07pm 
Inspiring travel. I enjoyed getting acquainted with Indonesian culture in game :ASFTUExcited:
Joko_P Feb 25 @ 8:46am 
Yang angkot itu dulu aku nyebutnya "Bemo". Dan memang warnanya kuning tapi agak pudar dan ada strip merah kayak gini ( https://www.surabaya.go.id/uploads/pictures/2017/2/25442/content_lyn_jtk2.png ). Aku sampe masih inget, namanya Bemo JTK wkwk.

Kalo mau ke ngangel, biasanya naik JTK, turun di perempatan McD Rungkut, terus nunggu Bemo RT (warna hijau kaktus tapi lebih gelap) wkwk.

Dulu Bemo/Angkot juga hoki2an. Kadang dapet yang supirnya nyaman, ada yang ngebut/bikin senam jantung, dan ada yang luambat banget.
KGRqontoru Feb 4 @ 2:13pm 
Bangga banget
klly Feb 2 @ 12:12am 
gookil !! rispek rispek broo
ChanceFreely Jan 1 @ 7:49pm 
This is super cool. It really shows how much work went into the development of the game, and just a genuine love for the culture.
SCLETZA Sep 16, 2023 @ 6:42pm 
Gamenya memang benar-benar menakjubkan, effortmu keren sekali!! jika aku besar nanti, aku ingin pergi ke kota dimana cerita asftu terjadi hehe :D
pluto나우 Jul 22, 2023 @ 7:11pm 
aaaa banggaaa bangett